Coachend leiderschap is echt niet de oplossing

Coachend leiderschap is echt niet de oplossing

We praten over het persoonlijk contact met medewerkers. En hoe je de vinger aan de pols kunt houden om te weten hoe het met medewerkers gaat. Ik ben in gesprek met een eigenaar van een middelgroot MKB-bedrijf. Hij vertelt enthousiast over zijn bedrijf en het contact met zijn medewerkers.

Mijn deur staat altijd open

Op mijn vraag wat hij doet om zijn medewerkers gezond te houden vertelt hij “Mijn deur staat altijd open. Als er iets is dan weten ze mij of hun leidinggevende te vinden”. Hij heeft hart voor zijn medewerkers. De drempel is laag. Medewerkers werken graag voor het bedrijf. Er is ruimte en veiligheid om aan de bel te trekken als dat nodig is. Dat merk ik aan alles.

De vuile was buiten hangen

Maar wat nu als je in een bedrijf werkt waar dat anders is. En je een leidinggevende hebt waar je niet echt een klik mee hebt. Dat je leidinggevende niet degene is waar je naar toe gaat als het even niet zo lekker loopt of je niet lekker in je vel zit. Je leidinggevende is meestal degene waarmee je een functioneringsgesprek hebt en die je beoordeling doet. Dan bedenk je je wel twee keer om de vuile was buiten te hangen. En dat is jammer. Als een medewerker in de knel komt, dan is het belangrijk dat hij bij iemand terecht kan die hem verder kan helpen. Bijvoorbeeld bij hoge werkdruk of bij burn-outklachten. Een luisterend oor en praktische hulp kan echt het verschil maken.

Coachend leiderschap als oplossing

Als ik hierover praat met leidinggevenden, dan hebben we het ook vaak over coachend leiderschap. Veel bedrijven hebben het coachend leiderschap omarmd. Deze manier van werken juich ik zeker toe want je kunt er veel mee bereiken. In veel gevallen wordt coachend leiderschap echter verward met het coachen van medewerkers. Dit is echt heel iets anders. Bij coachend leiderschap gaat het er om dat de zelfstandigheid van medewerkers wordt gestimuleerd en worden aangemoedigd om zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Coaching vraagt andere competenties

Natuurlijk hebben leidinggevenden in hun werk een coachende rol. Veel leidinggevenden beschikken over coachingsvaardigheden. Het coachen van medewerkers vraagt vaak andere competenties. Het kost ook veel tijd als je de begeleiding van medewerkers goed wilt doen. Sommige leidinggevenden voelen zich er ook niet prettig bij omdat deze rol gewoon niet bij hen past.

Houd de rollen zuiver

Het zou medewerkers en bedrijven veel helpen als je deze rol belegt bij een professionele coach. Zo houd je de rollen van elkaar gescheiden en zorg je er voor dat medewerkers en leidinggevenden niet in een spagaat terechtkomen. Het contact tussen leidinggevende en medewerker blijft zo ‘zuiver’. Dit zorgt ook voor minder druk op de tijd van leidinggevenden; medewerkers voelen zich vrijer om hun verhaal te doen en te werken aan hun herstel als ze bijvoorbeeld burn-outklachten hebben.

Meer weten?

Kun je binnen je bedrijf wel wat hulp gebruiken op het gebied van coachend leiderschap en/of de begeleiding van medewerkers? Maak dan geheel vrijblijvend een afspraak voor een adviesgesprek via 06- 83 60 45 14.