Die vreselijke zondagnacht

Die vreselijke zondagnacht

Zondagavond na het eten begint het met een snelle gedachte die door je hoofd flitst. Morgen is het weer maandag. Die ene gedachte zorgt er voor dat allerlei radertjes in je hoofd beginnen te draaien. Wat staat er op de agenda morgen? Welke klussen liggen er nog? Dat ene telefoontje waar je de hele week tegen aan hikte. Je kunt het echt niet meer uitstellen.

Heel even je mail checken

De volgende week zit al in je hoofd en je kunt jezelf niet tegenhouden. Je gaat toch even snel je mail checken. Even kijken of het berichtje waar je op zat te wachten er al is. Maar op het moment dat je de mail opent, baal je enorm. Want je ziet ook een heleboel andere berichtjes langskomen.

Je bent al weer aan het werk

Het blijft niet bij even je mail checken. Het weekend is nog niet eens afgelopen en je bent al weer aan het werk. Je beantwoordt een mailtje, ergert je aan een berichtje van een collega. Je zet even wat puntjes op papier voor een overleg van morgen. Je wilt het allemaal goed doen en voelt je verantwoordelijk voor je werk. En voor je weet ben je twee uur verder. Op het moment dat je partner iets vraagt raak je geïrriteerd. Want je wilde nog snel even iets afmaken en nu ben je weer uit je concentratie.

Zondagnacht is vreselijk

Doordat je een groot deel van de avond bezig bent geweest met je werk, kan het lastig zijn om het werk van je af te zetten. Veel mensen vinden de nacht van zondag op maandag vreselijk. Want ’s op zondagavond zijn ze al bezig met de volgende dag en de week die voor hen ligt. Soms speelt ook mee dat ze in het weekend een ander tempo hadden dan door de week. Of dat ze minder actief zijn geweest of de hele dag binnen hebben gezeten. Ze liggen de hele nacht te woelen in hun bed en beginnen doodmoe aan de nieuwe dag.

Rek het elastiekje niet te ver uit

Een lange tijd was dat bij mij niet anders. Vaak lag ik zondagnacht te malen en kon ik de slaap niet vatten. Totdat ik ontdekte dat ik hier minder last van had als ik op zondag niet naar mijn mail keek en niet achter mijn laptop dook om nog wat werk af te maken. Even een boswandeling maken, op de fiets er op uit, creatief bezig zijn en zorgen voor voldoende ontspanning, helpen mij om ‘mijn gedachten te verzetten’ zoals mijn moeder zou zeggen. Natuurlijk maak ik nog even een klus af die echt niet kan wachten. Maar daar plan ik dan bewust tijd voor vrij zodat ik er niet het hele weekend mee bezig ben. Je kunt het zien als een elastiekje. Door er voor te zorgen dat inspanning en ontspanning in balans zijn, blijft het elastiekje elastisch en rekt het niet te ver uit. En ook de plek waar je werkt speelt natuurlijk mee. Want als je het niet naar je zin hebt op je werk, kan elke dag een worsteling zijn.

Je zorgen maken

Als je ’s nachts wakker ligt dan gaat het natuurlijk niet alleen maar over je werk. Ook over de zaken thuis kun je je zorgen maken. Zorgen over de ziekte van iemand die je dierbaar is. De slechte cijfers van je puber. Gedoe met een vriend of vriendin. Het is logisch dat je je dan zorgen maakt en het is te makkelijk om te zeggen dat je dat maar los moet laten. Het belangrijk dat je iemand hebt waar je je verhaal kwijt kunt. Want het kan een hele opluchting zijn als je met iemand kunt praten over wat je bezighoudt. Dat helpt ook bij een betere nachtrust.

Eindig je weekend positief

Afgelopen week las ik ergens dat je bijvoorbeeld bij je vakantie, je altijd het begin en het einde van je vakantie onthoudt. De tip die werd gegeven is om er voor te zorgen dat je de vakantie op een positieve manier begint en ook op een positieve manier eindigt. En wat voor vakantie geldt, geldt ook voor je weekend of het begin van de week. Sluit daarom de zondag af met iets leuks. Iets waar je plezier in hebt of waar je met een fijn gevoel op terug kunt kijken. Dat zal er ook voor zorgen dat je met een prettiger gevoel in slaap valt. En de volgende dag wat uitgeruster wakker wordt. Ook ik heb natuurlijk nog steeds van die dagen dat ik de slaap niet kan vatten. Vaak weet ik dan zelf heel goed waarom dat zo is. En de volgende keer probeer ik het anders te doen.

Onze zondag

Wij gingen vandaag heerlijk op pad met onze oldtimer. We reden door de mooie natuur van de Achterhoek en Twente, zochten een mooie plek in de schaduw aan de IJssel, genoten van het heerlijke weer en een prachtig uitzicht over Deventer. Het voelde als een dagje vakantie en gaf een flinke dosis energie voor de komende week.

Kun jij wel wat hulp gebruiken?

Neem jij vaak te veel werk op je schouders? Zorgt dat er voor dat je daarvan vaak ’s nachts niet goed kunt slapen? Of een kort lontje hebt? Weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? Maak dan een afspraak voor een gratis online verkenningsgesprek via 06-83 60 45 14 en ik denk graag met je mee. En meld je hieronder aan voor mijn gratis inspiratiemail waarin ik tips, frisse ideeen en inspiratie deel die jou helpen om jezelf niet steeds meer voorbij te lopen.

Meld je hieronder aan voor mijn inspiratiemail
en je ontvangt regelmatig gratis tips, frisse
ideeën en inspiratie.

Je krijgt zo een e-mail om je e-mailadres
te bevestigen.

Natuurlijk zorgvuldig met je gegevens om
en stuur je alleen deze inspiratiemails.

CoachUnique op Facebook

Vond je het leuk om dit blog te lezen? Volg CoachUnique dan op Facebook en klik ook even op ‘Vind ik leuk’. En als je mijn blogs wilt delen met je vrienden, dan word ik daar heel erg blij van.

 

close
e-book weer grip op je agenda

Neem jij altijd al het werk op je schouders?
Loop je jezelf steeds voorbij? Wil je weer grip op je agenda? Download dan deze gouden tips.

Laat hieronder je e-mailadres
achter en je kunt
het e-book downloaden.

Na het aanvragen van dit e-book ontvang je
een e-mail om je e-mailadres te bevestigen.
Daarna stuur ik je regelmatig tips en
inspiratie die je helpen zodat
grip kunt houden op je agenda.