Als je doet wat je leuk vindt….

Als je doet wat je leuk vindt….

Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken. Een mooie quote maar hoe breng je dat in de praktijk. Hoe fijn zou het zijn als je kunt doen wat je leuk vindt en weer bruist van energie?

Prioriteiten stellen

Zelf vind ik het soms moeilijk om prioriteiten te stellen. Ik ben met verschillende dingen tegelijk bezig en ik merk dat me dat veel energie kost. Inmiddels ben ik er achter dat het dan beter is om gewoon even op de fiets te stappen of met een kop thee heerlijk in de tuin te gaan zitten. Dat geeft me energie en als ik dan een klusje moet doen waar ik niet zo veel zin in heb, dan vind ik dat niet eens erg.

Opgebrand en lusteloos

We hebben allemaal van die energievreters. Soms weten we niet eens hoe het komt dat we ons moe en lusteloos voelen. Daarom is het goed om af en toe eens te gaan kijke naar je lijstje met energievreters en niet onbelangrijk: je energiegevers. Je energiegevers zorgen er voor dat je weer energie krijgt om ook de dingen die niet zo leuk zijn, te gaan doen. Als de balans tussen energiegevers en energievreters niet goed is raak je vermoeid, je voelt je opgebrand en lusteloos. Door te kijken wat je energiegevers en energievreters zijn, krijg je inzicht wat je zou kunnen doen om weer meer energie te krijgen. Je krijgt weer plezier in het leven.

Waar krijg jij energie van?

Wil je weer plezier krijgen in de dingen die je doet? Stel jezelf de volgende vragen om erachter te komen wat jouw energiegevers en energievreters zijn:

Energiegevers

  • Wat doe ik graag?
  • Wat vind ik leuk?
  • Waar ben ik goed in?
  • Waardoor vergeet ik de tijd?

Energievreters

  • Wat vind ik niet leuk om te doen?
  • Waar ben ik niet goed in?
  • Waar heb ik geen zin in?
  • Waarvan krijg ik stress

Print onderstaand schema eens uit en vul het in. Kijk welke energiegevers je belangrijk vindt en welke energievreters je kwijt wilt. Beschrijf eens welke stappen je wilt gaan zetten. Welke energievreter pak je vandaag nog aan en welke energiegever komt daarvoor in de plaats? Koop een mooi schrift en schrijf daar je ideeën en plannen in. Houd de komende weken eens bij hoe je je voelde en schrijf bijvoorbeeld elke avond eens een ding op waar je die dag blij van werd. Dit hoeft niet iets groots te zijn. Een wandeling in het bos, het lezen van een fijn boek, een kop thee met een vriendin of een uurtje sporten kan al ontspanning geven. Als je terugleest zul je al na een hele korte tijd een verandering zien.

formulier energiegevers en energievreters