Ga ‘leuke’ dingen doen!

Ga ‘leuke’ dingen doen!

Het eerste dat mensen die dreigen burn-out te raken vaak doen is leuke dingen opzij zetten. En dat terwijl juist ontspanning er voor zorgt dat je even kunt afschakelen. Afschakelen is nodig om weer bij te tanken. Doe je iets waar je plezier in hebt, dan heb je je gedachten op iets anders. Dat helpt ook om de stress opzij te kunen zetten. In een coachtraject gaan we altijd kijken hoe iemand zo snel mogelijk weer in beweging kan komen zodat hij of zij de regie weer kan krijgen op zijn of haar leven.

Je partner, familie, vrienden, ze willen allemaal dat het goed met je gaat. En omdat ‘leuke dingen’ doen volgens veel mensen de ultieme manier is om weer bij te tanken, krijgen mensen die dreigen vast te lopen vaak van alle kanten het advies om vooral heel actief bezig te gaan. En daarin schuilt soms ook het probleem. Want wat voor de een ontspanning is, kan voor de ander juist een uitdaging zijn. Voor iemand die de hele dag moe is en aan het eind van de dag helemaal is uitgeblust, is het ontzettend moeilijk om zichzelf weer op te peppen om gezellig met vrienden uit te gaan of een avond te gaan sporten.

Met de gordijnen dicht onder de deken

Mensen die te maken hebben met burn-outklachten, kunnen het gevoel hebben dat ze continu aan het overleven zijn. Vanaf het moment dat ’s ochtends de wekker gaat en ze zichzelf uit hun bed slepen totdat ze ’s avonds totaal uitgeput in hun bed ploffen, kan het een opgave zijn om gewoon op de been te blijven. Het liefst zouden ze de hele dag met een deken over hun hoofd en de gordijnen dicht in hun bed willen liggen. Laat staan dat ze ook daarnaast nog gezellig en vrolijk de bloemetjes buiten gaat zetten met hun vrienden of vriendinnen.

Onbegrip en schuldgevoel

Voor een buitenstaander kan dat moeilijk te begrijpen zijn. Een vooral dat onbegrip maakt dat mensen zich nog meer onder druk gezet kunnen voelen. Want vaak hebben ze al het gevoel dat ze falen ten opzichte van hun werk, hun gezin en hun vrienden. Soms geven ze zichzelf ook de schuld dat het niet goed met hen gaat. Als er dan ook nog de druk bij komt om vooral ‘leuk mee te doen’ dan werkt dat vaak averechts. En als je al niet zo lekker in je vel zit dan is extra stress wel het laatste waar je op zit te wachten.

Actief blijven

Ondanks dat iemand die te maken heeft met burn-outklachten het moeilijk vindt om in actie te komen, is het wel belangrijk om actief te blijven en manieren te vinden om in contact te blijven met zijn of haar omgeving. Elke middag een paar uur slapen kan tijdelijk een beter gevoel geven. Toch is dit niet de oplossing omdat het dagritme totaal verstoord kan raken en je ’s nachts niet meer goed kunt slapen. Juist dan kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Kies activiteiten die je energie geven

Iets doen betekent niet dat je de marathon in New York moet gaan lopen of te trainen om de Himalaya te beklimmen. Het hoeven echt geen grote dingen te zijn. Kleine stapjes zijn voldoende. Doe vooral wat bij jou past. En het allerbelangrijkste: bewaak je eigen grenzen. Laat je niet verleiden om iets te gaan doen waar je bij voorbaat van weet dat het je te veel energie gaat kosten. Kies activiteiten, hoe klein ook, die jou energie geven. Is dat een boswandeling of een rondje door de buurt? Een dagje winkelen of een tochtje op de fiets. Ook dat helpt om in beweging te blijven.

Waar word je blij van?

Doe ook dingen waar je blij van wordt. Maak eens een lijstje van dingen die je graag doet en kies er bijvoorbeeld elke week een uit. Leg de lat vooral niet te hoog. Een cake bakken, een kopje koffie drinken met een vriendin. Het gaat er om dat je in ‘beweging’ blijft en in contact blijft met je omgeving en wat het is doet er helemaal niet toe. Ook het contact met collega’s is belangrijk. Spreek af dat je regelmatig een kop koffie komt drinken op je werkplek. Niet om te werken maar om met elkaar in contact te blijven. Dit moment hoeft niet lang te zijn. Het zorgt er voor dat je ook in contact blijft met je werk en je collega’s. Want op die manier blijft de drempel laag om op een bepaald moment weer rustig aan het werk te gaan.

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Het kan zijn dat je in de situatie zit dat het je allemaal te veel is geworden en dat je even niet goed weet hoe je er weer uit moet komen. Neem dan contact met mij op voor een gratis en geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek en ik denk graag met je mee hoe je weer de regie op je leven kunt krijgen. Niet om je goedbedoelde adviezen te geven maar om naar je verhaal te luisteren en samen te kijken hoe je kleine stappen kunt zetten om tot een oplossing te komen. Je kunt mij bellen of een WhatsApp sturen via 06-83 60 45 14. Een mail sturen kan natuurlijk ook: d.steenbruggen@coachunique.nl.