Help, de kapper blijft dicht!

Help, de kapper blijft dicht!

Net als de schoonheidsspecialist, de nagelstylist, de sportmassagepraktijk, de yogaschool, de sportschool enz. Een naar begin van het nieuwe jaar voor al deze ondernemers. Want hoe haal je het allemaal weer in na een jaar waarin je het al heel moeilijk hebt gehad? Daarbij vergeleken is een beetje uitgroei in je haar of een stel afgekloven nagels maar klein leed.

Een luxe

Elke zes weken naar de kapper en soms nog eerder als blond mijn haarkleur lijkt te worden voelt wel eens als een luxe. Naar de sportmasseur om mijn schouders los te maken van het computeren of de schoonheidsspecialist voor wat kleur op mijn wimpers. Het is ook best een luxe om daar naar toe te kunnen gaan.

Je levensverhaal op tafel

Maar het ‘mooi maken’ is niet het enige voordeel. Want een kapper, schoonheidsspecialist of sportmasseur vervult ook een hele andere rol. De sociale kant is misschien zelfs nog wel belangrijker. Het programma ‘De geknipte gast’ van Özcan Akyol is daar een mooi voorbeeld van. Natuurlijk gaat het hier om een bekende Nederlander maar het uitgangspunt is hetzelfde. Mensen vertellen hun verhalen, delen wat hen bezighoudt. Ze zijn heel open en leggen soms hun hele levensverhaal op tafel. Je verhaal vertellen bij de kapper is soms makkelijker dan je verhaal delen met een goede vriend of vriendin. Of het nu de kapper, schoonheidsspecialist of sportmasseur is. Ze vinden het heel normaal dat ze een luisterend oor bieden. Vaak hebben ze niet eens door wat hun luisterende oor en de warmte die zij daardoor geven, voor een ander doet.

Veel mensen hebben het zwaar

Ik hoop echt dat we snel het resultaat zullen zien van de lockdown. Om economische redenen en ook omdat het voor veel mensen mentaal heel zwaar is. Iedereen heeft er mee te maken. Er is klein en groot leed. Voor medewerkers in de zorg, de thuiswerkende ouders die hun kinderen thuis les geven en de studenten die in hun uppie op hun studentenkamertje zitten te worstelen. Voor degenen die te maken hebben met ziekte. Voor de mensen in de afgelopen tijd iemand hebben verloren en hun verhaal niet kwijt kunnen. Voor de mensen met baanonzekerheid of hun baan door de crisis zijn verloren. Of voor de ouders die geen vitaal beroep hebben en wel naar hun werkplek moeten. Omdat hun kinderen niet naar de opvang of naar school kunnen moeten ze van alles regelen voor hun kinderen die thuis zijn.

Aandacht voor elkaar

De komende weken moeten we het echter nog even doen met te lang haar en een kleurtje thuis. Natuurlijk is de keuze voor de lockdown heel gerechtvaardigd en heel nodig om het virus onder controle te krijgen. Vooral nu de Britse variant ook in Nederland de kop op steekt is de situatie extra zorgelijk. Maar vooral nu is het extra belangrijk dat we aandacht hebben voor elkaar.

Goed voor elkaar blijven zorgen

Om te voorkomen dat we aan het eind van het jaar een vloedgolf aan mensen met een burn-out krijgen, is het dus extra belangrijk dat we goed voor elkaar blijven zorgen. Dat we als vrienden, collega’s, leidinggevenden een luisterend oor hebben voor elkaar. Dat we begrip hebben voor elkaar en ook de tijd nemen om gewoon even bij te praten. Al is het maar telefonisch of online. Veel mensen missen een luisterend oor of een vraagbaak. Dan is het fijn als je bij een vertrouwd iemand je verhaal kwijt kunt. En als mensen hun verhaal in hun netwerk niet kwijt kunnen, ze professionele hulp zoeken.

Hoe gaat het met jouw medewerkers?

Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor werkgevers en leidingevenden. Het is van belang dat tijdig actie wordt ondernomen als medewerkers vastlopen. Stel je zelf een aantal vragen. Weet je hoe het met je medewerkers gaat? Hoe zorg je er voor dat je in contact blijft met je medewerkers en signalen kunt oppakken als het minder goed gaat. Hoe staat het binnen je bedrijf met werkstress? En weet je hoe medewerkers dit ervaren? En als je merkt dat medewerkers niet goed in hun vel zitten, hoe zorg je er voor dat medewerkers de begeleiding krijgen die ze nodig hebben. En kun je dat zelf niet bieden, zoek dan professionele hulp. Want een aantal gesprekken met een coach kunnen al een groot verschil maken en helpen om uitval te voorkomen. Of bied medewerkers een coachprogramma aan om beter om te leren gaan met werkstress.

Stuur een kaartje

En wat betreft je kapper, schoonheidsspecialist, nagelstylist of sportmasseur. Stuur hen een keer een kaartje en laat weten dat je aan hen denkt. Want ook zij kunnen nu wel een hart onder de riem gebruiken.

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Is dit voor jou herkenbaar en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met mij op via 06-83 60 45 14 en ik denk graag met je mee.