Help, een burn-out!

Help, een burn-out!

Aan de andere kant van je bureau zit een van je medewerkers. Hij heeft zich de afgelopen week ziek gemeld en heeft gevraagd of hij even bij je langs mag komen voor een gesprek. Je was verbaasd over zijn ziekmelding want hij was nooit ziek. Als hij tegen over je zit, herken je hem bijna niet. Waar is die jonge man gebleven die altijd enthousiast en vol overgave met zijn werk bezig was? Vaak als jij naar huis ging, zat hij nog te werken. Geen vraag was hem te veel. Nu zit hij als een zielig vogeltje tegenover je. In elkaar gedoken. Voor je zit een gebroken mens. Hij praat met zachte stem en je kunt hem bijna niet verstaan. “Ik weet niet goed hoe ik het zeggen moet. Het gaat even niet meer. Volgens de dokter heb ik een burn-out.”

Misschien klinkt het bovenstaande te dramatisch. Toch is het bovenstaande echt gebeurd en is dit helaas voor veel mensen de realiteit. Te lang over je grenzen heen gaan zorgt er voor dat de rek er uit is. En dan is daar de ‘muur’. Je knalt er tegenaan met volle kracht: BOEM. Een verlammende vermoeidheid is vaak een van de eerste signalen dat het niet goed gaat. Zelfs de vaatwasser uitpakken kan al te vermoeiend zijn.

Combinatie van factoren

Bij een burn-out spelen verschillende factoren mee. Het is meestal een combinatie van zaken die spelen in het werk en privé en ook hoe iemand in elkaar zit. Het gaat niet alleen over het werk of over problemen in de privésituatie. Het aanwijzen van een schuldige heeft dan ook geen zin. Als iemand in een burn-out terechtkomt, dan is hij of zij vaak langdurig te ver over zijn of haar grenzen gegaan. Het belangrijkste is om op tijd signalen van een burn-out te herkennen. Daarmee kun je veel leed voorkomen.

De perfecte medewerker

Vaak gaat het om de bevlogen en betrokken medewerkers die zich altijd voor de volle 100% inzetten voor hun werk. Ze hebben hart voor de zaak. Voor een werkgever en leidinggevende is dit natuurlijk de perfecte medewerker. Nooit ziek, altijd aanwezig. Iemand waar je op kunt bouwen. Iemand waar je niet naar om hoeft te kijken want het werk loopt wel door.

De andere kant van de medaille

Wat veel leidinggevenden niet zien is de andere kant van de medaille. De medewerker doet zijn (of haar) werk meestal met plezier. Toch wringt er al een tijdje iets van binnen. De hoeveelheid werk is gegroeid. Hij heeft te maken met zieke collega’s en het plezier in het werk wordt minder. Hij is geen klager en heeft voorzichtig al een keer bij je aangegeven dat de hoeveelheid werk over zijn schoenen loopt. Thuis loopt het ook niet meer allemaal op rolletjes. Door ziekte van een van zijn ouders heeft hij er ook nog een mantelzorgtaak bij gekregen. Hij wil niet zeuren en laat het daar bij. Het werk moet gedaan worden, ook al is het met minder mensen. Omdat hij zich verantwoordelijk voelt en het moeilijk vindt om hulp te vragen, probeert hij zelf alle ballen in de lucht te houden. Hij werkt steeds vaker over, neemt werk mee naar huis en de druk neemt toe. Het werk komt niet af en hij gaat steeds meer werken. Ook richting zijn gezin heeft hij het gevoel dat hij faalt. Hij slaapt steeds slechter, heeft een kort lontje en hij komt in een vicieuze cirkel terecht.

Prioriteiten stellen

Terug naar het verhaal van de medewerker met een burn-out. Als leidinggevende is het je wel opgevallen dat hij meer uren maakt dan zou moeten en daarop heb je hem al eens aangesproken. Op het moment dat hij klaagde over te veel werk, verweet je hem dat hij zich minder verantwoordelijk moest voelen en beter prioriteiten moest stellen. Je hebt voorgesteld dat hij wel naar een cursus timemanagement zou kunnen gaan waarin hij leert hoe hij beter prioriteiten kan stellen. Hij reageerde daarop met cynische grapjes die je niet echt kon waarderen.

Signalen negeren

Diep van binnen weet je wel dat je met vuur speelde. Want het echte probleem van te hoge werkdruk is niet aan de orde geweest. Je hebt er ook niet naar gevraagd. Je had het eigenlijk al een tijdje aan zien komen maar je hebt de signalen genegeerd. Je weet heel goed dat je het op zijn beloop hebt gelaten en was blij dat het werk wel door ging. En je had al genoeg aan je hoofd door het gedoe met de andere medewerkers die ziek thuis zijn. Je weet dat de capaciteit in het team ontoereikend is en dat je eigenlijk vervanging zou moeten regelen. Maar ja, je budget hè? De resultaten en doelen behalen tegen zo laag mogelijke kosten, dat was toch het belangrijkste?

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Het verhaal van deze medewerker is een voorbeeld van hoe het in de dagelijkse praktijk in veel organisaties gaat. Wat zou het toch mooi zijn als medewerkers eerder aan de bel trekken en leidinggevenden wat eerder zouden inspelen op signalen van hun medewerkers. Ook collega’s kunnen hierin veel betekenen. Want vaak zien collega’s al veel eerder dan de medewerker of de leidinggevende dat het niet goed met iemand gaat. Er is nog veel winst te behalen in het voorkomen van een burn-out. Want in dit geval geldt zeker: voorkomen is beter dan genezen.

Burn-out de wereld uit

Mijn missie is: burn-out de wereld uit. Ik doe dit door bedrijven en medewerkers te helpen om een burn-out te voorkomen. Heb je zelf burn-outklachten en weet je niet goed wat je moet doen, heb je een collega die je graag verder wilt helpen of ben je werkgever en wil je weten hoe je uitval door burn-out in je bedrijf kunt voorkomen? Ik denk graag met je mee. Stuur mij een bericht via Whatsapp of bel 06-83 60 45 14. Een e-mail sturen kan natuurlijk ook: d.steenbruggen@coachunique.nl

Help je mee mijn missie mogelijk te maken?

 

close

Met het aanvragen van dit e-book
ga je akkoord met toezending van inspiratiemails

door CoachUnique.