Hoe herken je een burn-out?

Hoe herken je een burn-out?

Een burn-out ontstaat nooit alleen door de situatie op het werk of gebeurtenissen in het persoonlijke leven. Het ontstaan van een burn-out is een sluimerend proces. Het is een opeenstapeling van factoren in het werk en privé die er voor zorgen dat iemand vastloopt.

Waarom de een een burn-out krijgt en de ander niet is niet duidelijk

Vaak speelt ook iemands persoonlijkheid mee. Mensen die bijvoorbeeld heel perfectionistisch zijn of een hoog verantwoordelijkheidsgevoel hebben, kunnen te maken krijgen met een burn-out.

Hoe eerder je de signalen van een burn-out serieus neemt, hoe sneller je kunt herstellen

Het is dan wel belangrijk dat je weet waaraan je een burn-out kunt herkennen. Voor jezelf of bij een ander. Want vaak merken we eerder aan een ander dat het niet goed gaat dan dat diegene dat zelf ziet of durft toe te geven. Veel mensen blijven te lang worstelen met burn-out klachten. Ze vinden het lastig om toe te geven dat het niet goed met hen gaat. Ze hebben het gevoel dat ze falen en durven vaak geen hulp te vragen. Daarom is het van belang dat we het lef hebben om hulp te bieden als je ziet dat iemand het moeilijk heeft.

Aan een burn-out kun je blijvend klachten overhouden

Het is dus belangrijk om op tijd in actie te komen. Als de signalen van een burn-out te lang worden genegeerd, geeft het lichaam op een bepaald moment heel duidelijk aan dat het genoeg is geweest. Meestal is dat geen fijn moment. Een black-out, hyperventilatie of andere lichamelijke klachten komen voor. Dit kan iemand veel angst geven. Naderhand vallen meestal de puzzelstukjes wel in elkaar en komt iemand er achter dat het lichaam wel signalen heeft afgegeven maar dat hij of zij te lang over zijn of haar grenzen is gegaan.

Toegeven dat je hulp nodig hebt is niet eenvoudig

Dit is echter wel de eerste stap naar je herstel. Ervaar je meerdere klachten zoals hieronder vermeld, dan kan het zijn dat je te maken hebt met burn-outklachten. Vraag hulp. Maak ook een afspraak met je huisarts om eventuele lichamelijke aandoeningen uit te sluiten. En vooral: praat er over met iemand die je vertrouwt. Met je partner, vrienden of vriendinnen of je collega’s of een coach.

Symptomen die kunnen wijzen op een burn-out

  • Angst- en paniekklachten
  • Concentratieverlies en vergeetachtigheid
  • Besluiteloosheid
  • Gevoelens van onzekerheid
  • Geheugenproblemen
  • Snel kwaad worden
  • Gevoel van machteloosheid
  • Opgejaagd gevoel
  • Snel geërgerd zijn
  • Sneller agressief
  • Wantrouwen
  • Neerslachtig
  • Nergens zin in hebben
  • Geen of weinig zin in seks
  • Neiging tot verslaving
  • Slapeloosheid
  • Snel moe zijn
  • Uitgeput voelen
  • Continue vermoeidheid
  • Hoge ademhaling
  • Grieperig voelen
  • Pijn in nek- en schouders
  • Pijnlijke spieren
  • Buikpijn
  • Darmproblemen
  • Hoge hartslag
  • Hoge bloeddruk

Hulp nodig bij herstel burn-out?

Heb je zelf burn-outklachten, ken je iemand in je omgeving met burn-outklachten of ben je als leidinggevende op zoek naar advies? Neem dan contact met mij op via 06-83 60 45 14 of stuur een bericht via WhatsApp en ik denk graag met je mee.

 

close
Kun je wel wat frisse inspiratie gebruiken? Meld je dan aan voor onze Inspiratiemail en ontvang nieuws en inspiratie op het gebied van burn-outpreventie.

We gebruiken je e-mailadres alleen voor de toezending van deze inspiratiemail. Afmelden kan natuurlijk altijd via de link onderaan de Inspiratiemail.