Hoe houd je thuis werken leuk?

Hoe houd je thuis werken leuk?

Als je thuis werkt dan is het fijn dat je ook na werktijd nog even iets af kunt maken. Nog even je e-mail checken. Heel handig allemaal. Maar nu we veel thuiswerken, is dat ook een valkuil. Want hoe zorg je er voor dat je afstand kunt nemen van je werk?

Want het sluipt er zo snel in

’s Ochtends vroeg al de laptop aan en direct na het ontbijt snel even iemand bellen. Na het eten ’s avonds je mail checken en nog snel even een mailtje versturen. Tijdens het koken reageren op een berichtje van je collega via Whatsapp. Het is niet erg om af en toe een half uurtje extra te werken of een e-mail te versturen als je vrij bent maar voordat je er erg in hebt, zit je elke avond om elf uur nog te werken. Afschakelen van je werk is belangrijk om je goed te blijven voelen.

Tips om gezond thuis te werken

Daarom hieronder een aantal tips om gezond thuis te werken. Sommige vind je misschien te eenvoudig en zeg je “logisch, dat doe ik altijd al”. Mooi want dan ben je al op de goede weg. De andere tips zijn misschien lastig maar het proberen waard.

  • Zorg voor een normaal dagritme. Natuurlijk zijn er verschillen. Je hebt geen reistijd en dat is fijn maar doe alsof je naar je werk zou gaan. Neem tijd om te douchen, te ontbijten, je spullen klaar te zetten en aan het werk te gaan alsof je op je werk bent.
  • Zitten is het nieuwe roken. Sta dus regelmatig op, bijvoorbeeld om iets te drinken te pakken. Water, thee, een kop koffie tussendoor. Houd het gezond en probeer niet te veel te snoepen.
  • Online vergaderingen en afspraken via Skype, Teams of andere media zijn vermoeiend. Houd daar rekening mee in je agenda. Plan tussen die afspraken door even tien minuten om even iets anders te doen en je hoofd leeg te maken voor de volgende afspraak. Vergeet niet om drinken te pakken want dat doe je tijdens een onlinevergadering meestal niet.
  • Zorg voor voldoende pauzemomenten en maak tussen de middag een lekkere lunch. Eet je lunch niet achter je computer maar ga op een andere plek zitten. Is het buiten lekker weer, eet dan lekker buiten.
  • Heb je even geen online afspraken? Loop dan tussendoor even een rondje of pak even de fiets voor een boodschap. Zo maak je je hoofd leeg en kun je er weer fris tegen aan.
  • Leg je telefoon weg als je aan het lunchen bent of zet hem even op stil. Check niet tussendoor je e-mail of Whatsapp.
  • Werk je niet elke dag? Zet je telefoon op stil op de dagen dat je niet werk en leg hem weg zodat je niet elke keer geneigd bent om toch even je mail of berichten te checken.
  • Vindt iedereen het normaal dat je ook op je vrije dagen werkt en ’s avonds je e-mail beantwoordt? Maak dit bespreekbaar bij je leidinggevende.
  • Zet je afwezigheidsmelding in de mail aan op de dagen dat je niet werkt en zet in het bericht wat je werkdagen zijn. Heb je een telefoon van je werk? Spreek in je voicemail ook je werkdagen in.
  • Zijn er werkzaamheden waar je die dag niet aan toe bent gekomen? Maak een lijstje en leg deze bij je werkspullen zodat je daar de volgende dag weer mee aan de slag kunt.
  • Heb je te veel werk en heb je het gevoel dat je er niet door heen komt? Maak een afspraak met je leidinggevende. Telefonisch of via videobellen. Zorg dat je goed voorbereid aan het gesprek begint zodat je duidelijk kunt maken waar het knelpunt ligt.
  • Werk je normaal gesproken acht uur op een dag, doe dat bij het thuiswerken dan ook. Werk ’s avonds niet langer door en zet je telefoon en computer uit.
  • Zet je laptop aan het einde van de dag uit en zet de laptop uit het zicht. Werk je met een computer die in het zicht staat, log dan niet steeds in op je werkaccount. Leg ’s avonds alle papieren weg zodat je die niet elke keer ziet liggen.

Heb je zelf goede tips?

En zijn die voor anderen ook handig. Geef ze aan mij door want zo helpen we elkaar verder.

Vind je thuis werken een hele opgave?

En kun jij wel wat hulp gebruiken? Ik denk graag met je mee hoe je hier beter mee om kunt leren gaan. Bel mij via 06 – 83 60 45 14 of stuur mij een berichtje via Whatsapp.

 

close
Kun je wel wat frisse inspiratie gebruiken? Meld je dan aan voor onze Inspiratiemail en ontvang nieuws en inspiratie op het gebied van burn-outpreventie.

We gebruiken je e-mailadres alleen voor de toezending van deze inspiratiemail. Afmelden kan natuurlijk altijd via de link onderaan de Inspiratiemail.