Houd verbinding

Houd verbinding

Door de coronamaatregelen zijn onze contacten beperkt. In het werk en privé. In veel bedrijven zijn de diensten zo verdeeld dat medewerkers zo min mogelijk met elkaar in contact komen. Ze hebben allerlei voorzieningen geregeld waardoor medewerkers coronaproof kunnen werken. En we werken met zijn allen zo veel mogelijk thuis.

Een ijsberg

Allemaal goede maatregelen om het coronavirus een halt toe te roepen maar een ander probleem komt op ons af. Want veel mensen missen het contact en de interactie met hun collega’s. En er zijn ook veel mensen die zich zorgen maken over hun gezondheid als ze wel naar het werk komen. Toch blijft dit probleem soms onder water. Het is als een ijsberg waarvan we alleen nog maar de bovenkant zien. Als er niets wordt gedaan dan is de kans groot dat veel mensen uitvallen en het ziekteverzuim stijgt. Dat kunnen veel bedrijven er in deze tijd echt niet bij gebruiken.

Humor op de werkvloer

Door de maatregelen op de werkvloer zijn de sociale contacten op de werkvloer een stuk minder en met meer afstand. Als je samen op de werkplek bent dan is het makkelijker om even een taak van elkaar over te nemen. Je kunt met elkaar sparren over een vraagstuk en samen naar een oplossing zoeken. Je spreekt elkaar niet meer bij de koffiemachine. Samen lunchen in de kantine is er niet bij. We missen ook de humor. Samen lachen om een grappig filmpje is lastig in een anderhalve metersamenleving. Gesprekken gaan veelal over het werk. Je plant geen ZOOM-vergadering in om een praatje te maken met je collega die zich zorgen maakt om haar moeder die in het verpleeghuis woont.

Niet klagen

“Volgens mij heb ik al wel zo’n 60 overuren staan. Er ligt zo veel op mijn bordje. Ik durf ze niet meer op te schrijven” vertelde mij iemand deze week. “Ik wil er niet over klagen. Wie ben ik om te zeuren over hoge werkdruk als ik gewoon lekker in mijn eigen huis aan het werk ben? De mensen in de zorg hebben het veel zwaarder dan ik”. Daarom deelt ze dit niet met haar leidinggevende of met haar vriendinnen. En haar situatie staat niet op zichzelf.

Het ZOOM-toneelstukje

Veel mensen vinden het lastig om aan de bel te trekken als ze het werk niet aankunnen of om toe te geven dat het niet zo goed met hen gaat. Omdat zij geen signalen aangeven dat ze hulp nodig hebben, wordt het probleem vaak niet onderkend door leidinggevenden. Voor leidinggevenden kan het ook heel lastig zijn om de signalen op te pakken. Je wilt als leidinggevende ook niet overkomen als een controleur die elke dag belt of een berichtje stuurt. En voor een medewerker is het eenvoudig iedereen om de tuin te leiden. Je kunt een mooi toneelstukje opvoeren in een ZOOM-meeting en niemand die het merkt. Leuk bloesje aan, je haren netjes, je make-up nog even bijwerken. Je zet een grote glimlach om je mond voordat je de camera aanzet en dan actie. Prik daar als leidinggevende maar eens doorheen.

De sleutel

De sleutel om het tij te keren is vertrouwen, oprechte aandacht en persoonlijk contact. Dat geldt voor het contact met medewerkers die wel op de werkplek aan het werk zijn en voor de medewerkers die vanuit huis werken. Je kunt als leidinggevende veel doen. Houd actief contact met je medewerkers. Vraag hoe het echt met iemand gaat. Hoe zit het met de werk-privé balans? En heb ook begrip voor de zorgen van een medewerker. Vraag door als je onderbuikgevoel zegt dat er iets aan de hand is en denk mee in oplossingen, bijvoorbeeld bij te hoge werkdruk. Ook af en toe een gemeend schouderklopje doet wonderen. Zorg er ook voor dat medewerkers plezier kunnen houden in hun werk. Dat er ruimte is voor humor en bevorder onderling contact.

Hulp nodig

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het in contact blijven met je medewerkers? Ik denk graag met je mee. Neem contact met mij op via 06-83 60 45 14 of stuur mij een berichtje via Whatsapp.