Oprechte aandacht is onmisbaar

Oprechte aandacht is onmisbaar

Dat oprechte aandacht en persoonlijk contact belangrijk voor ons is wist ik natuurlijk al. In mijn praktijk en om mij heen hoor en zie ik vaak dat het daar nogal eens aan schort. PrivĂ© of in het werk, we hebben er allemaal mee te maken. We hebben elkaar vaak al bijna een jaar niet meer persoonlijk gesproken. Het is gewoon fijn om even met elkaar een kop koffie te kunnen drinken en te praten over ditjes en datjes. Jonge mensen die beginnen aan een nieuwe baan in coronatijd. Ga er maar aan staan. Even met je collega’s sparren over een project is toch lastig online.

Hoe blijf je in verbinding?

Veel leidinggevenden worstelen ook met de vraag hoe ze er voor zorgen dat collega’s met elkaar in verbinding blijven en hoe ze zelf verbinding kunnen blijven houden met hun medewerkers die thuis werken. Door de coronamaatregelen is het niet altijd eenvoudig om hier goed vorm aan te geven. Door het vele thuiswerken lopen veel mensen vast. Ze vinden het steeds moeilijker om een goede balans te houden tussen werk en privĂ©, ze staan altijd ‘aan’, sporten of iets gezelligs doen met vrienden is er niet bij en continu aan het werk zijn sluipt er langzaam in.

Een toneelstukje

Toegeven dat het niet goed met je gaat is niet eenvoudig. Omdat het contact vaak vooral online of telefonisch is, is het voor leidinggevenden lastig om te zien dat het niet goed gaat met een medewerker. Als medewerker kun je dit daardoor ook heel lang voor jezelf houden. Op de vraag van collega’s of je leidinggevende hoe het gaat hoef je alleen maar te antwoorden ‘goed’. Je doet vrolijk, vertelt een mooi verhaaltje en klaar ben je. Niemand weet dan echt hoe het met je gaat en kan je dus ook niet helpen. Ik noem dat wel eens gekscherend het ‘Teams-toneelstukje’ (of ZOOM of een ander kanaal). Je leidinggevende is niet een boeman en ook je collega’s willen je vast en zeker graag helpen.

In verbinding blijven

Afgelopen week sprak ik een werkgever die te maken had gehad met een vergelijkbare situatie. Een hardwerkende medewerker met hart voor de zaak die door het thuiswerken in de afgelopen tijd helemaal was vastgelopen. Dit kwam pas boven water toen het echt niet meer ging. Wat ik zo mooi vond was de vraag die zij zichzelf als werkgever stelden: “Hoe kan het dat wij dit niet hebben gezien?”. Nog mooier vond ik het antwoord en vooral de oplossing die zij de medewerker bieden. Vanuit oprecht vertrouwen en met aandacht geven zij de medewerker de ruimte om weer te herstellen. Ze houden verbinding. Er is regelmatig contact, binnen de mogelijkheden drinken ze samen een kop koffie. Zonder de medewerker onder druk te zetten omdat ze weten dat het goed komt. En ook voor de toekomst maken ze gebruik van deze ervaring. Ze zorgen er voor dat ze meer in verbinding blijven met alle medewerkers zodat ze eerder kunnen inspelen op signalen dat het minder goed met een medewerker gaat.

De waarden van Noaberschap in werk

Dit is werkgeverschap vanuit de gedachte van het Noaberschap. Ik vond dit zo mooi om te horen dat ik dit wil delen. Dit zijn precies de waarden waar het bij Noaberschap in werk om draait. Als je als werkgever of leidinggevende oog hebt voor je medewerkers, betrokken bent bij elkaar en er voor zorgt dat je in verbinding blijft, maak je echt het verschil. Door een luisterend oor, vertrouwen te geven, de druk er af halen en samen zoeken naar oplossingen heb je de sleutel in handen om je medewerker weer op weg te helpen. Natuurlijk heb je als medewerker hierin ook je verantwoordelijkheid. Door goed voor jezelf te zorgen. Mentaal en fysiek. Wees ook eerlijk naar jezelf en trek op tijd aan de bel als het niet goed met je gaat. Houd contact met je leidinggevende en je collega’s. Met het opvoeren van toneelstukjes maak je vooral je zelf iets wijs.

Burn-out is geen schande

Het voelt voor veel mensen als falen om toe te geven dat het niet goed met ze gaat. Een burn-out is geen schande. Het kan iedereen overkomen. Vaak zijn het juist de harde werkers, de perfectionisten, de doorzetters degenen die zelf door blijven worstelen. Vooral in deze tijd staan we meer onder druk dan anders. Op dit moment heeft een op de zeven werkenden in Nederland te maken met burn-outklachten en dat aantal stijgt nog steeds. Laten we met zijn allen proberen wat meer te werken vanuit de gedachte van het Noaberschap. En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Maak dan geheel vrijblijvend een afspraak voor een adviesgesprek via 06- 83 60 45 14 en ik denk graag met je mee.

close
e-book weer grip op je agenda

Neem jij altijd al het werk op je schouders?
Loop je jezelf steeds voorbij? Wil je weer grip op je agenda? Download dan deze gouden tips.

Laat hieronder je e-mailadres
achter en je kunt
het e-book downloaden.

Na het aanvragen van dit e-book ontvang je
een e-mail om je e-mailadres te bevestigen.
Daarna stuur ik je regelmatig tips en
inspiratie die je helpen zodat
grip kunt houden op je agenda.