Thuis werken en vitaal blijven

Thuis werken en vitaal blijven

Door de coronacrisis werken veel mensen vanuit huis. De huidige technologie biedt veel mogelijkheden om vanuit huis je werk te kunnen doen. Online afspraken via Skype, Google Hangout of Teams zijn prachtige middelen om met elkaar in contact te blijven.

We hadden allemaal niet gedacht dat deze tijd zo lang zou duren. Een week of twee vanuit huis werken gaat nog wel maar nu we ook de komende maanden nog zo veel mogelijk thuis moeten werken, wordt het voor sommigen steeds nijpender. Een burn-out ligt dan op de loer. Daarom hieronder wat tips en ideeën om er voor te zorgen dat iedereen ook de komende tijd ook gezond zijn of haar werk kan doen.

Op afstand werken vraagt aanpassing

Denk daarbij aan een juiste werkplek, de hele dag ‘aan staan’ omdat werk en privé door elkaar gaat lopen en het contact met collega’s. Medewerkers en leidinggevenden hebben hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid en het is belangrijk om samen goede afspraken te maken over het thuis werken en de bereikbaarheid. Kijk als team samen hoe je hier het beste vorm aan kunt geven zodat je weet wat je van elkaar kunt verwachten. Heb oog en oor voor elkaar en voor elkaars wensen en mogelijkheden.

De hele dag achter je computer zitten is echt niet gezond

Sommigen vinden het lastig om regelmatig een rustmoment in te bouwen. Af en toe een korte pauze, tussen de middag lunchen en op tijd ‘s avonds stoppen zorgen er voor dat je gezond aan het werk kunt blijven. Dit is goed voor je lijf en ook nodig om je hoofd leeg te maken. Ervaring is dat de meeste mensen die thuis werken heel productief zijn en vaak lange dagen maken. Vaak sluipt dit er onbewust in. Als dit af en toe gebeurt dan is dit geen probleem maar omdat de tijd dat we thuis werken langer duurt, is dit wel een aandachtspunt.

Kijk ook eens naar je werkplek thuis. Voldoet deze wel genoeg om geen lichamelijke klachten te krijgen. En overleg eventueel met je werkgever wat mogelijk is. Haal wat vaker iets te drinken, neem fruit tussendoor zodat je even achter je bureau vandaan bent. Ga tussen de middag even naar buiten. Zorg voor een lekkere lunch en eet deze niet achter je computer op. Maak een frisse salade of maak een gezonde smoothie en geniet van je lunch. Zet je telefoon dan op stil zodat je niet elke keer wordt afgeleid. Je kunt weer met een fris hoofd aan de slag. Uit onderzoek blijkt ook dat als je te weinig rustmomenten neemt, dit je creativiteit niet ten goede komt. Reden genoeg om het anders te doen. Ondanks dat je nog niet naar de sportschool kunt, kun je wel naar buiten. Je kunt gaan hardlopen, wandelen of fietsen om jezelf fit te houden. En pak eens wat vaker de fiets of je benenwagen om een boodschap te doen.

We hebben het dan nog niet eens gehad over de combinatie van werk en privé

Ga er maar aan staan. Je werk doen terwijl je tussendoor moet zorgen voor je baby, peuter of kleuter. Gelukkig kunnen de basisschoolkinderen weer meer naar school en hoeven de meeste ouders geen juf of meester meer te zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat je werk afkomt en dat je de uren maakt die je moet maken. Toch is het goed om als leidinggevende en medewerker hier met elkaar over te praten. Want niemand is er bij gebaat als je jezelf helemaal over de kop hebt gewerkt, misschien met een burn-out tot gevolg.

Vergeet niet het sociale isolement

Velen missen ook de contacten met hun collega’s. Om te overleggen over het werk of gewoon om even een praatje te maken. Het sociale aspect van werk wordt nog wel eens onderschat. Het contact met collega’s is heel belangrijk om je prettig te voelen. Natuurlijk spreken veel medewerkers elkaar telefonisch of tijdens een online overleg maar dat is toch heel anders dan persoonlijk contact bij de koffiemachine.

Omdat we al weken te maken hebben met de beperkende maatregelen van het coronavirus, kunnen sommigen zich best eenzaam voelen, ondanks de online vergaderingen of telefonisch contact. Vaak gaat het dan alleen maar over het werk. Omdat de maatregelen steeds verder versoepelen kunnen we weer wat meer naar buiten maar het is van belang om aandacht te hebben voor je collega’s. Juist even echte en oprechte aandacht voor elkaar kan helpen om het gevoel van eenzaamheid wat te verdrijven. Bel elkaar eens voor een praatje en praat eens niet over het werk. Stuur een WhatsApp berichtje om met elkaar in contact te blijven.

Toch klachten door het werken op afstand?

Vind je het moeilijk om op afstand te werken of ben je leidinggevende en weet je niet goed hoe je er voor kunt zorgen dat je medewerkers gezond en vitaal blijven zodat ze niet in een burn-out terechtkomen? Bel mij voor een afspraak (telefonisch, online of persoonlijk) via 06-83 60 45 14 en ik denk graag met je mee. Een bericht sturen via WhatsApp kan natuurlijk ook.

 

 

close
Kun je wel wat frisse inspiratie gebruiken? Meld je dan aan voor onze Inspiratiemail en ontvang nieuws en inspiratie op het gebied van burn-outpreventie.

We gebruiken je e-mailadres alleen voor de toezending van deze inspiratiemail. Afmelden kan natuurlijk altijd via de link onderaan de Inspiratiemail.