Van werkstress naar werkplezier

Van werkstress naar werkplezier

Van 12 tot en met 15 november is de ‘week van de werkstress’. De focus ligt dit jaar op preventie met als belangrijke insteek ‘van werkstress naar werkplezier’. Doelstelling van de Week van de Werkstress 2018 is zoveel mogelijk mensen laten inzien dat je werkstress kunt voorkomen door te zorgen voor voldoende plezier in je werk. En hoe mooi sluit dit thema aan bij de activiteiten met CoachUnique. Preventie en zorgen dat mensen niet uitvallen door te hoge werkdruk en werkstress is een belangrijkste pijlers van van CoachUnique.

Tijdens mijn workshop ‘Laat alle ballen eens uit de lucht vallen’ en in coachgesprekken hoor ik heel vaak dat mensen zichzelf weinig tijd gunnen om even af te schakelen van hun werk. Geen tijd om te lunchen. Ze eten hun boterham op achter hun bureau. Voor een praatje bij de koffiemachine hebben ze geen tijd. ’s Avonds kruipen ze weer achter hun computer om nog even iets af te maken of de mail te checken op hun telefoon. Ze zijn er zich vaak helemaal niet van bewust dat ze daardoor van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat met hun werk bezig zijn en geen tijd nemen te ontspannen.

Houd plezier in je werk

Ontspannen is gewoon nodig. Juist de gezamenlijke lunch in de kantine, een praatje bij de koffiemachine met een collega die je niet vaak spreekt of gewoon even samen lachen om een grap zorgen er voor dat je plezier houdt in je werk. De druk gaat even van de ketel en je kunt zaken beter blijven relativeren. Natuurlijk is een korte periode van hoge werkdruk en stress niet erg. Duren deze periodes te lang en is er geen moment om even op adem te komen, dan is het belangrijk om alert te zijn Het spreekwoord zegt niet voor niets ‘de boog kan niet altijd gespannen zijn’. Neem op tijd pauze, loop eens bij een collega binnen in plaats van hem of haar een e-mail te sturen en luister vooral goed naar je lichaam. Het zit vaak in hele eenvoudige dingen die echt niet veel tijd hoeven te kosten. Een lunchwandeling met collega’s tussen de middag of je telefoon ’s avonds in je tas laten zitten bijvoorbeeld.

Hoe zit het met jouw werkplezier?

Wil je weten hoe het staat met jouw werkplezier? Schrijf dan eens de energiegevers en energievreters tijdens je werk op en kijk waar je wat kunt veranderen. Dit kan je helpen om weer meer plezier te krijgen in je werk. Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee, ook buiten de ‘week van de werkstress’.

 

formulier energiegevers en energievreters

 

De week van de werkstress

De centrale boodschap van de campagne in de week van de werkstress is dit jaar:

Werkplezier is belangrijk voor iedereen. Het zorgt voor productieve werknemers en voorkomt dat gezonde werkdruk omslaat in ongezonde werkstress. Sommigen halen werkplezier uit een goede sfeer onder collega’s, anderen door te blijven leren, of door elke dag nieuwe uitdagingen te zoeken en er zijn ook mensen die werkdruk prima aankunnen zolang ze voldoening uit het werk halen. Juist nu de economie groeit en de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt is het belangrijk om samen met medewerkers te investeren in die buffers tegen werkstress.

meer doen tegen werkstress